1. Briç oynamak için dört kişi ve 52'lik bir iskambil destesi gereklidir. Karşınızdaki kişi sizin ortağınız olacaktır. "Ben ortağımı yanımda isterim!" diyemezsiniz, karşınızda olacak. Tabiki sağınızda ve solunuzda bulunan sevgili rakipleriniz de birbiriyle ortak.

2. Kartı dağıtan kişinin bir üstünlüğü yoktur. O yüzden önce kim kart dağıtacak diye kavga etmenin anlamı yok. Kart dağıtma sırası saat yönününde sırayla olur. Kartı dağıtan kişi yine saat yönünde, herkese teker teker kartları dağıtır. (Maça Kızı oynarmış gibi, 3'er, 4'er dağıtma geleneği briçte yoktur. Ben tabuları yıkarım diyorsanız başka.)

3. Kartlar eşit dağıtılmalıdır. Fazla kart göz çıkartır. Herkes 13 kartını eline alır ve kimseye göstermez.

4. Elinizi renklere göre ayırın. Yani her renkteki kağıdı gruplar halinde dizin. Briçte 4 renk vardır: Pik, Kör, Karo, Sinek.

Belki biliyorsunuz, aslında bu renkler yaygın olarak maça, kupa, karo ve sinek diye tanınır. Ama briç oyununu memleketimize monşerler getirdiği için, briç literatüründe renkleri Fransızca'sını kullanıyoruz: pique (pik okunur), cœur (kör okunur), carraeu (karo okunur) ve trèfle (trefle okunur). Yoksa çoğu millet, briçte renkler için kendi sözcüklerini kullanıyorlar. Örneğin Anglo-Çeşitlere (İngiliz türevlerine) karşı oynarken Spade (sıpeyd okunur), heart (hart okunur), diamond (daymınd okunur) ve club (kılab okunur) sözcükle

Koz oyunu ilkeleri...

1. Elinizi renklere göre ayırdıktan sonra, her renk grubunu kendi içinde kuvvetlerine göre dizin. Koz oyunlarında kuvvet sıra güçlüden zayıfa doğru şöyledir: A (As), R (Papaz), D (Kız), V (Vale), 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.

2. Tüm koz oyunlarında olduğu gibi, briçte de sırası gelen oyuncu elindeki bir kartı atar (çıkış yapar). Sonra saat yönünde sırayla diğer oyuncular aynı renkten birer kart atar ve kuvveti büyük olan yerdeki 4 kartı alır. O 4 kart 1 el eder. Oyunda 13 el vardır. (52/4=13) Eli kim almışsa, diğer el çıkışı o yapar.

Eğer oyuncunun elinde çıkılan kartın renginde kart yoksa oyuncu koz olarak belirlenen renkten kart atar ve kozun kuvveti ne olursa olsun, diğer tüm renkten kartları alır. Kozun kuvveti diğer kozlara karşı etkilidir. Eğer oyuncunun elinde hem atılan kartın renginden, hem de koz renginden kart yoksa, herhangi bir kart atar ve kuvveti n'olursa olsun o eli alamaz. (O yüzden küçük kuvvetli kart atmalıdır.)

3. Eli kazanan kişi diğer el kart atmaya hak kazanır. (İsterse aynı renkten çıkar, isterse başka renkten.)

4. Briçte; diğer koz oyunlarından farklı olarak, elinizde rengi kalmayan bir kart yerine koz oynama zorunluluğu yoktur. Tabi koz rengi çıkılmışsa, koz atılması zorunludur.

5. Briçte "İlk el koz çıkılmaz!" veya "Daha önce koz atılmamışsa, koz çıkılmaz!" gibi batıl inançlara yer yoktur.

Oyuna başlamak...

1. Briç iki aşamadan oluşur: Anlaşma ve oyun. Kartlar dağıtıldıktan sonra ihale başlar. İhaleye kartı dağıtan kişi başlar. İhalede oyuncu 13 elin ne kadarını alacağını ve kozun hangi renk olacağını bildirir. Örneğin 1 kör der. Böylece oyuncu 6+1=7 el alacağını ve kozun kör (kupa) olacağını belirtmektedir.

İhaleye en az 13'ün yarısından fazlası olan 7 el için girileceğinden 6 ve daha aşağısındaki eller gözetilmez ve 6'nın üzerinde kaç el yapılacağı söylenir. Yani 3 demekle, 6 + 3 = 9 el alacağı belirtilir.

2. İhale sırası saat yönünde ilerler ve herkes pas diyene kadar devam eder. Sırası gelen kişi ihaleyi yükseltebilir. Bu yükseltmeyi daha çok kart alacağını belirterek yapabileceği gibi, aynı sayıda ama daha kuvvetli bir renkle yapacağını ilan ederek de yapabilir.

İhale aşamasında renklerin kuvvet sırası zayıftan güçlüye doğru şöyledir: Trefl, Karo, Kor, Pik, Nt sanzatü (Kozsuz el).

3. Briçte ihale aşamasında ya ihale arttırılır, ya "PAS" denir, ya da "KONTUR" (rakibin belirttiği eli yapamayacağını belirtir; tabi rakip "SÜRKONTUR" ile cevaplayabilir ve yapabileceği konusunda ısrarcı olabilir) denir...

Ziyaretçiler

Bugün
Dün
Bu Hafta
Bu Ay
Toplam
89
67
391
1272
418582